לא קל לבחור סקלת צבעים למיתוג העסק אבל זה יכול להיות גם תהליך מעניין וממקד, כי תוך כדי החיפוש נשאלות שאלות על אופי העסק וגם מגיעות תשובות.
אם כבר יש לכם לוגו לעסק תמשיכו ותעצבו עם הצבעים שלו (אני מקווה שיש לכם את מספרי ההקס של הצבעים. עוד מעט אסביר מה זה…) ואם לא – תבחרו לכם סקלת צבעים של 2-4 צבעים איתה תעצבו ותיצרו מעכשיו והלאה את כל התכנים הויזואלים של העסק.
לפי אתר colourlovers יש למעלה מ -10,084,057 צבעים שיש להם שם (מספר הקס) בהם תוכלו להשתמש למיתוג העסק ובפרויקטים היצירתיים שלכם.
זה המון. אבל אל תיבהלו…
בפוסט הזה אני מציגה 5 דרכים שיעזרו לכם לבחור סקלת צבעים לעסק ובסופו גם צירפתי הדרכה קצרה בה אני מראה טכניקות להתאמה צבעונית באתר 'קנבה' האהוב עלי.
צבעים ופסיכולוגיה
אני לא אוהבת לתת פרשנות פסיכולוגית לכל צבע. זה קצת מקובע מידי בעיני.
ביחד עם זה, יש לנו סטיגמות ואסוציאציות אוטומטיות ביחס לצבעים שאנחנו רואים ולכן כן כדאי לקחת בחשבון את המשמעויות של הצבעים, לפחות בהייחסות למה שרווח בעולם.
לפעמים יתאים לזרום עם סקלת צבעים מאד אופינית לאופי העסק ולפעמים, דווקא, כדאי לשבור ולעשות את ההיפך כדי למשוך תשומת לב ולהפגין ייחודיות.
לדוגמה:
עורכי דין משתמשים בדרך כלל במיתוג שלהם בצבעים רציניים: שחור, בורדו, כחול כהה, כסף וזהב.
אבל אם עורך דין מתעסק בעיקר בתחום של איכות הסביבה, יהיה מעניין ומסקרן יותר אם כרטיס הביקור שלו יהיה דווקא… ירוק.
הכנתי דוגמה זריזה להמחשת הסוגיה >
ובכל זאת, אם בא לכם להעמיק יותר בידע על הצבעים והמשמעות שלהם תיכנסו לכאן, תלחצו על הצבע שמעניין אתכם ותקבלו הסבר מקיף.
חוקים וכללים לסקלת צבעים
כמות הצבעים בסקלה
מומלץ לבחור סקלת צבעים של 2-4 צבעים ולא יותר.
בעניין זה המשפט 'כל המרבה הרי זה משובח' ממש לא מתאים.
יותר מידי צבעים לא יצרו לעסק תדמית מגובשת.
אלא אם כן… (וכאן באה שבירת החוק) הצבעוניות המרובה מעבירה את המסר והרעיון שאתם רוצים להעביר ויש לו הצדקה משכנעת.
התמדה וחזרה
לאחר שבחרתם את הסקלה שלכם אתם משתמשים בה כלללללל הזמן.
שוב ושוב ושוב, בכל עיצוב, בכל פרסום.
ככה בונים מותג. באמצעות החזרתיות.
הצבעים הנבחרים יכולים להופיע, כמובן, במינונים שונים ואפילו בגוונים (כהה ובהיר) אבל תמיד – אותם הצבעים ב-ד-י-ו-ק !
חלוקה ומבנה
גם לחלוקה של הצבעים בתוך הסקלה יש משמעות ויכולה ליצור ייחוד מעניין.
קראתי באיזה שהוא מקום שבעיצוב פנים יש כלל כזה:
60% מהצבע הראשי, 30% מהצבע המשני ועוד 10% מהצבע המיוחד.
מבנה שכזה, בהתמדה וחזרה, מחזק את המיתוג והייחודיות של הנראות העסקית.
פרמטרים של צבעים
את הצבעים מגדירים ע"י ההרכב שלהם ויש כמה דרכים:
RGB: אדום, ירוק, כחול – זהו הרכב הצבעים של מסך המחשב
CMYK : ציאן (כחול), מג'נטה (ורוד), צהוב ושחור – שהוא הרכב הצבעים בדפוס
HEX – שהוא מספר הצבע/גוון באינטרנט ואותו תוכלו לראות ולדגום בכל אתר של סקלות צבעים.
כל הנתונים האלה צריכים להיות לכם רשומים בקובץ במחשב ואיתם אתם שומרים על צבעוניות מדויקת.
5 הדרכים המדליקות שיעזרו לכם לבחור סקלת צבעים לעסק שלכם
כשאתם באים לבחור לעצמכם סקלת צבעים לעסק תזכרו שזה תהליך חד פעמי, אז כדאי להשקיע בו תשומת לב.
לפני שאתם בכלל מתחילים תגדירו לעצמכם את אופי העסק שלכם.
האם הוא רציני או קליל, האם הוא מכופתר או משוחרר, למי הוא פונה לילדים, נשים, גברים, או קהל יעד אחר ספציפי אחר ובהתאם לכל אלו תתחילו את החיפוש.
1. השראה מהעולם האמיתי ומהטבע
תפתחו את העיניים ואת תשומת הלב. תסתכלו סביבכם. אם ראיתם נוף, כפרי או עירוני, מקרוב או מרחוק ומשהו בצבעוניות שלו פשוט משך את עיניכם – שלפו את הנייד וצלמו אותו.
שימו לב לשילובי צבעים מיוחדים ובדקו מה הם מעוררים בכם.
אח"כ, כשתחזרו הביתה תוכלו לדגום מהתמונה שצילמתם את הגוונים ולהרכיב סקלת צבעים חדשה.
לקנבה יש מחולל לוח צבעים בו ניתן להוציא סקלה צבעונית מתוך התמונה.
אתר נוסף בו אפשר לדגום גוונים מתוך תמונה הוא האתר הזה של ה-colourlovers (אוהבי הצבעים).
2. גלגל הצבעים
בגלגל הצבעים נרקמות מערכות יחסים בין הצבעים על פי מרחקי הקרבה והריחוק ביניהם בגלגל.
מחלקים את היחסים האלו לכמה סוגים:
- המשלימים / מנוגדים – אלו שהכי רחוקים אחד מהשני והם שיוצרים את הדרמה.
- המונוכרומטיים – אלו שהם באותו הצבע רק קצת יותר כהים או קצת יותר בהירים. אלו מייצרים שלווה.
- האנלוגים / השכנים – אלו שנמצאים אחד ליד השני ויוצרים הרמוניה.
- המשולשים – השלישיה שנצמצאת במרחקים שווים ויוצרת עניין.
- הרבועיים – הרביעיה שנמצאת במרחקים שווים ויוצרים שילובים מיוחדים.
אפשר לראות את זה מצוין ולהבין את הרעיון בצורה כייפית בגלגל הצבעים של קנבה וגם בגלגל הצבעים של אדובי.
4. לוחות צבעים בפינטרסט
פינטרסט הוא גן עדן לרעיונות ודוגמאות.
תיכנסו לשם, תתבוננו בתשומת לב ובדקו מה עושים לכם השילובים הצבעוניים השונים והאם הם מתאימים לאופי של העסק שלכם.
אני אוספת לוחות מונוכרומטיים שמהם אפשר לקבל רעיונות לשילובים 'רגועים' ויש לי גם לוח של הצבעים המנוגדים.
מוזמנים להציץ בפינטרסט שלי >
ופה אתם יכולים לראות דוגמאות לצבעים מנוגדים שאפשר לדגום מהם סקלות ממש יפות ומיוחדות.
5. השראה מתחומים אחרים
תמיד כדאי להרים את העיניים ולהביט סביב.
הצבעוניות המעניינת, ההרמונית (או לא) והטרנדית נמצאת סביבנו גם בתחומים כמו עיצוב פנים, אופנה, אמנות, עיתונות וכו'.
אני, למשל, שמה לב בעיקר לצבעוניות בעיתון שאני קוראת בסוף השבוע, לפרסומות בטלוויזיה (שאז אני עושה mute לסאונד) ולשלטי החוצות.
גם את התמונות האלו אפשר להעלות למחולל הצבעים ולדגום סקלת צבעים מהממת.
לדוגמה: סקלת צבעים מתוך תמונה של עיצוב פנים.
הדרכה בקנבה
כשמעצבים עבור העסק וצריכים להקפיד ולהשתמש כל הזמן באותם הצבעים (בדיוק!) צריך, לפעמים, לעשות התאמות צבעוניות בעיקר כשעובדים עם תבניות.
בהדרכה הבאה אני מראה 3 דרכים ליצירת התאמות צבעוניות בקנבה.
לסיכום
אין ספק שתהליך בחירת סקלת צבעים לעסק הוא תהליך מאתגר ומעניין.
בסופו של דבר ותהליך תוודאו שאתם אוהבים את הסקלה שבחרתם ומרגישים שהיא מבטאת אתכם בצורה טובה ומשמחת.
אם תרצו לקרוא עוד על עולם הצבעים תוכלו למצוא כאן מידע נוסף: