על זכויות יוצרים ושאר חברים…

שמחה לארח את: עו'ד גבריאל קרמר

את עו'ד גבי קרמר הכרתי דרך טליה ברנר, אשתו, והיה לי העונג והכיף לבנות לשניים אתר חדש למשרד המשותף שלהם.

בתהליך אפיון האתר גבי תיאר לי את הגישה שלהם ואני נשביתי בקסמם.
תקראו ותסכימו איתי:

"אנחנו עוזרים לאנשים ולעסקים לפתור בעיות או להסיר מדרכם מכשולים ומקדמים אותם לעבר מימוש המטרות שלהם בצורה חוקית וצודקת. לעתים, אנו עוזרים ללקוחות להבין מה הם רוצים מעצמם ומה המטרות שלהם (סוג של מנטורינג).
אנחנו רואים את הלקוח בגובה העיניים, מבינים את צרכיו ומביאים אותו למצב טוב יותר ביחס למקום שבו הוא היה לפני שהגיע אלינו. אנחנו עוזרים ללקוח לגדול ולצמוח למקומות שהיו חסומים בפניו (פותחים עבורו "סתימות").
פועלים במקצועיות ללא רבב ומתוך גישה ערכית. פועלים ברגישות, בפתיחות ובשקיפות. פועלים בדבקות ובנחישות עבור הלקוח והשגת מטרותיו, מבלי לשכוח שכולם בני אדם. רוצים עולם טוב יותר עבור הלקוח שלנו ועבור כולם."

ניצלתי את ההיכרות עם גבי לטובת ה'מרכז לעיצוב עצמאי' וביקשתי ממנו שיענה לי על שאלות הקשורות לקניין רוחני וזכויות יוצרים.
בעלי עסקים, שיוצרים תכנים שיווקיים עבור העסק שלהם, משתמשים לצורך כך בתמונות, קטעי מוזיקה, וידאו, פונטים ועוד, וחשוב מאד שיעשו זאת באופן חוקי ויכירו היטב את חוקי השימוש באלמנטים הללו.

אז הנה, הראיון לפניכם.
השאלות שלי בכחול.

ספר לי, גבי, מי אתה ואיך הגעת לעסוק בתחום של קניין רוחני וזכויות יוצרים.

עו"ד גבריאל קרמר

 גבי קרמר, עו"ד שמתמחה בקניין רוחני ועוסק בתחום זה כ-18 שנים במהלכם ייצגתי במאות הליכי משפט בכל ערכאות השיפוט ובכלל זה בפני רשם הפטנטים המדגמים וסימני המסחר. 

הייצוג ניתן, בין היתר, בנושאים של ייבוא מקביל, זכויות יוצרים, פטנטים והמצאות, סימני מסחר, מדגמים, סודות מסחריים, תחרות לא הוגנת, תביעות בנושאי אינטרנט, תביעות מול ספקים ומפיצים, תביעות בנושא הסכמי זיכיון, מאבקי שליטה בתאגידים, ועוד. 
כמו כן, המשרד שלנו מייצג ומלווה עסקים, חברות מסחריות ומיזמים אינטרנטיים משלב הקמתם ובמהלך התנהלותם השוטפת, ומסדיר את כלל הנושאים המשפטיים הכרוכים בכך, ובכלל זה את ההגנה על קניינם הרוחני ואכיפתו, את הסדרת פעילותם בזירת האינטרנט והמסחר האלקטרוני, את הטיפול מול גופי אינטרנט בינלאומיים (גוגל, אמזון, פייסבוק, יוטיוב) ואת מערך ההסכמים הדרוש להם.

חיפשתי להתמחות בתחום משפטי נישתי, מעניין ודינמי שמצריך ידע בתחומים שונים ושהמשקל שלו משמעותי בעידן מהפיכת המידע שבו אנו חיים.

מה זה, בעצם 'קנין רוחני' ו'זכויות יוצרים'? באילו תחומים זה בא לידי ביטוי?

קניין רוחני הוא תחום משפטי שמסדיר את ההגנה על נכסים בלתי מוחשיים שהאדם יוצר, ממציא או מפתח. ענפי הקניין הרוחני העיקריים הם פטנטים, סימני מסחר, זכויות יוצרים, מדגמים, סודות מסחריים.

כל ענף מגן על נכסים רוחניים אחרים:
פטנטים – על המצאות
מדגמים – על עיצובים חדשניים של מוצרים
סימני מסחר – על מוניטין
סודות מסחר – על ידע סודי שיש לו יתרון על פני מתחרים
זכויות יוצרים מגנים על תוכן מקורי. החל מתוכן כתוב (למשל, ספרות יפה, מילים של שירים, ספרי הדרכה ולימוד, תוכן פרסומי, תרשימים, תוכניות ועוד), המשך ביצירות דרמטיות (כגון: מחזות ותסריטים), ביצירות מוסיקליות (לחנים) וביצירות אמנותיות (גרפיקה, פיסול, אמנות יפה, אמנות שימושית, צעצועים ומשחקים, צילומים, יצירות אדריכליות ועוד) וכלה ביצירות אורקוליות, בהקלטות קול, בתוכנות מחשב, ביצירות מאסף, בתרגומים ועוד. 

למה חשוב להשתמש רק בתוכן (תמונות, מוזיקה, וכו') חוקי? ומה קורה למי שמשתמש בתוכן שאין לו עליו זכויות יוצרים?

נקודת המוצא היא שמאחורי כל תוכן, מכל סוג שהוא, עומד אדם שיצר אותו ושהזכויות בתוכן מוקנות לו. המשמעות היא שלאדם שיצר את התוכן יש זכות להרשות או לאסור שימוש בתוכן, ולקבוע את תנאי השימוש בו. 

שימוש בלתי מורשה בתוכן המוגן בזכות יוצרים חושף את המשתמש לתביעות משפטיות ולסנקציות ייחודיות, כגון תשלום פיצויים ללא הוכחת נזק לתובע. 
עקרונית, אין איסור לעשות שימוש בתוכן שאינו מוגן בזכות יוצרים ו/או שזכויות היוצרים בו פקעו, אבל יש תחילה לבדוק היטב שהתוכן אמנם איננו מוגן.

התמונות מאתר Freepik. את הקולאז' יצרתי ב-Pickmonkey

בדרך כלל, במאגרי התכנים (תמונות, מוזיקה וכו') יש טקסט נורא ארוך ובאותיות קטנות על חוקיות התמונות ולרוב האנשים אין סבלנות לקרוא או אין את יכולת להבין למה בדיוק הכוונה.
איך יודעים שמותר להשתמש בתמונה מסוימת?
איך יודעים אם מותר או אסור לערוך עליה שינויים?
מהם סוגי הרישיונות שקיימים לשימוש בתמונות?

הטקסט מחייב ומומלץ לבדוק אותו היטב לפני שעושים שימוש במאגר התוכן.
בחלק מהמאגרים מופיעה טבלה שמתמצתת את המותר ואסור ומקלה על ההתמצאות, ובחלקם אפשר לברר את הנושא באמצעות פנייה מקוונת או עיון ב"שאלות ותשובות נפוצות" (FAQ). 

שימוש בתוכן שלא בהתאם לתנאי השימוש מהווה הפרת זכויות יוצרים, ולכן הכלל הוא שאם לא בטוחים לגבי לגיטימיות השימוש – לא להשתמש.
רישיונות עשויים להגביל את השימוש למדיות מסוימות, למשך זמן השימוש, לאופי השימוש (מסחרי או לא) וכן עשויים לכלול תנאים נוספים כגון מתן קרדיט ליוצר ועוד.
אם מדובר במאגר תוכן המשתמש ברישיונות של קריאטיב קומונס, הרי שיש 6 רישיונות בסיסיים הקובעים תנאי שימוש שונים ושלכל אחד מהם יש סימון ייחודי.
לעיון בסוגי הרישיונות ובסימונים ראו בויקיפדיה.

האם יש הבדל בין שימוש בתמונה לצרכים פרטיים או עסקיים?
מה הכוונה ב'שימוש מסחרי'?

שימוש מסחרי בתמונה הוא שימוש שמקדם עסק בדרך כלשהי. הוא לא חייב להניב לעסק הכנסה ודי בכך שיחסוך לעסק הוצאה או יתרום לעסק בדרך אחרת. שימוש כזה תמיד מחייב קבלת רשות מבעל הזכויות. גם שימוש לצרכים פרטיים מחייב קבלת רשות, אלא אם מדובר בשימוש הוגן כמוגדר בחוק (למשל שימוש לצרכי לימוד עצמי).

יצרתי מצגת לאירוע פרטי והשתמשתי בשירים של זמרים שונים.
כשהעליתי את המצגת (בתור סרט) ליו-טיוב, לא שמעו את המוזיקה בגלל זכויות יוצרים.
למה זה כך? ומה אפשר לעשות כדי להשתמש בשירים שאני אוהבת?

כנראה שהבעלות על זכויות היוצרים בשירים שבמצגת, המתועדת במאגר של יוטיוב אוסרת שימוש בשירים. כמו כן, כשמעלים תוכן ליוטיוב יש להצהיר על בעלות על זכויות יוצרים בתוכן המועלה. ייתכן וניתנה הצהרה שאינה עולה בקנה אחד עם התיעוד המופיע ביוטיוב. 
כדי להשתמש בשירים יש לקבל רשות מכל אחד מבעלי הזכויות בשיר, ויש די הרבה כאלה: תמלילן, מלחין, מעבד, בעל הזכויות בהקלטה ומבצע. יש לבקש את האישור מהגורמים המנהלים את זכויות היוצרים בשיר (כגון אקו"ם, הפדרציה לתקליטים ועיל"ם).

מה יקרה אם אעביר פונט שרכשתי למישהו אחר והוא ישתמש בו לצרכי העסק שלו?

סביר להניח שרכשת רישיון להשתמש בפונט, ולכן השימוש בפונט מוגבל לתנאי הרישיון. שימוש בפונט שלא ברישיון ו/או שלא בהתאם לתנאי הרישיון עשוי להוות הפרה של זכויות יוצרים.

יצרתי תכנים מקוריים של העסק שלי (פוסטים, קורסים, עיצובים, וידאו וכו').
מישהו ראה, אהב והעתיק את מה שיצרתי.
מה אני יכולה לעשות בעניין?

מדובר בהפרת זכויות יוצרים. לדרוש מהמפר הפסקה מיידית של השימוש בתכנים שלך וכן פיצוי כספי. אם הדרישות אינן נענות – לשקול הגשת תביעה. החוק מאפשר לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק עד לסך של 100,000 ₪ בשל כל הפרה.

את הקולאז' יצרתי ב-Pickmonkey

רגע לפני שפרסמתי את הפוסט עלתה לי שאלה מעניינת ביותר ושיגרתי אותה מיידית לגבי.
תשובתו של גבי היתה: "מהשאלות החשובות ביותר, דברי איתי"
והשאלה היא כזאת:

למי שייכת זכות היוצרים על עבודה (יצירה) שנעשתה בהזמנה לטובת מישהו אחר?
לדוגמא: צלם, מוזיקאי, קופירייטר, מעצב גרפי וכו'

אז קיימנו שיחה מעניינת ביותר סביב העניין הזה שהוא מאד מורכב ולכן לא ניכנס לדקויות.
בגדול – החוק קובע שהיצירה שייכת לבעלים הראשון של היצירה שהוא, מן הסתם, זה שיצר אותה.
התמונות שייכות לצלם, המנגינה למלחין, הטקסט לקופירייטר והעיצוב למעצב הגרפי וכו'

וזאת…
אלא אם כן סוכם אחרת בשלב כזה או אחר.

ויש חריגים:

  • אם היוצר עובד כשכיר – זכויות היוצרים הן של המעסיק ולא של היוצר עצמו.
  • באירוע פרטי-משפחתי היצירה שייכת למזמין. למשל: תמונות שצולמו בחתונה שייכות למזמין ולא לצלם עצמו.

סוג נוסף של זכויות יוצרים ידוע כזכות המוסרית שמשמעותה החובה לתת קרדיט ליוצר ולא לשנות את יצירתו או לפגום בה.
מדובר בזכות אישית שהיוצר אינו יכול להעביר לאדם אחר ולכל היותר הוא יכול לוותר על מתן הקרדיט.

וכדי להבין יותר טוב למה הכוונה, היכנסו לפוסט של גבי שמדבר בדיוק על זה:
האם זה באמת קשה לתת קרדיט

תודה ענקית לגבי על התשובות הרחבות והמפורטות ולנו לא נותר אלה להקפיד שכל החומרים שנשתמש בהם יהיו חוקיים.

מוזמנים להיכנס לאתר החדש של קרמר ושות' ואם יש לכם שאלה או בעיה בתחום, אני ממליצה לפנות לגבי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט