אתם יודעים שאני תומכת נלהבת בביטוי היצירתיות בשיווק של העסק ובגלל זה החלטתי להזמין אלי לבלוג עוד מורים שמלמדים תחומים שבהם אפשר לתת דרור ליצירתיות גם כן.
הראשונה שהזמנתי ולשמחתי נענתה לבקשתי היא: גלית אקרמן ברש ש'מחברת שיווק למילים'
את גלית אני מכירה משיטוטי באינטרנט. מצאתי אותה כשחיפשתי חומר על כתיבה וסטוריטלינג כי רציתי ללמוד איך לכתוב יותר טוב את הפוסטים בבלוג שלי ואת הטקסטים השיווקיים ברשתות החברתיות ובכלל.
הגעתי לאתר שלה וצללתי לקריאת הפוסטים בהנאה רבה.
ספרי קצת על עצמך. מה את עושה ואיך, בכלל, הגעת לזה
היי אני גלית אקרמן ברש נעים להכיר.
חלום חיי היה להיות מנהלת מותג, ואם להיות יותר ספציפית החלום שלי כבר בתיכון היה להיות מנהלת מותג גבינת סקי. אין לי מושג למה נדבקתי דווקא למותג הנוצץ גבינה לבנה, אבל כנראה שכבר אז היו לחלומות שלי צד מאד פרקטי.
למדתי תואר ראשון בשיווק, עבדתי בהיי טק וכמה שנים אחר כך, ניסיתי את מזלי והלכתי להתראיין בגלידת שטראוס, תכלס לא היה לי שום ניסיון רלבנטי ולא האמנתי שיקבלו אותי אבל היה לי חלום שלא עזב אותי ותשוקה והתלהבות ותמימות שכנראה עשו את העבודה כי אחרי אינסוף מבחנים וראיונות קיבלתי את התפקיד הכי מגניב בעולם!
7 שנים הייתי בגלידת שטראוס, למדתי מאנשי השיווק הטובים בעולם, מחברות הענק יוניליבר ושטראוס, קיבלתי אינסוף הזדמנויות, במקום סקי ניהלתי מותגים כמו מגנום וכשעזבתי כבר ניהלתי את כל תחום הצריכה מחוץ לבית, המחקרים, האירועים ופיתוח המוצרים וגם נולדו לי 2 ילדים.
חזרתי למושב בו גדלתי, בית לחם הגלילית, בלי טייטל, בלי שמץ של מושג מה עושים עכשיו ובעיקר בלי חלומות.
נאלצתי להמציא את עצמי מחדש ולא ידעתי מאיפה מתחילים.
הפייסבוק רק התחיל אז ובין מעבר לבית חדש, ילד שלישי וחיפוש עצמי התחלתי לכתוב.
בהתחלה בעיקר בשבילי ובשביל עוד 27 חברים שהיו בעיקר משפחה ולאט לאט הגיעו עוד אנשים וקיבלתי תגובות כמו "וואו איזה יפה את כותבת ואולי תפתחי בלוג או תכתבי ספר" זה בעיקר שעשע אותי והתגובה האוטומטית שלי היתה "סבבה, אז אני כותבת יפה אבל מה עושים עם זה?"
באותו זמן בערך, נולד לנו "זמן זיתים" עסק קטן ומשפחתי של שמן זית ואני פשוט כתבתי עליו. זה בא לי מאד בקלות ומהר מאד אנשים התחילו לדבר על השמן ועל הפוסטים ופנו אלי שאכתוב גם להם. עשיתי את זה על הדרך אבל הרגשתי שאני עוד לא במקום שלי והלכתי ללמוד תואר שני בייעוץ ארגוני.
ככה, בגיל 40 מצאתי את עצמי עם סטודנטים בני פחות משלושים, לומדת פסיכולוגיה ומתרגלת להקשיב וקולטת שלכל אחד סביבי יש סיפור וכמה כוח יש למילים ולאנשים. סיימתי את התואר בלי שום הארה על מה עושים עכשיו אבל חזרה לי התשוקה וההתלהבות ואולי אפילו התמימות שהיו שם בהתחלה.
אחרי כמה חודשים כתבתי פוסט בפייס שאני עושה סדנת כתיבה ב"זמן זיתים" ושאלתי מי רוצה לבוא.
להפתעתי הענקית, פנו אלי נשים מהמרכז שהן רוצות לבוא, לא העליתי על דעתי שמישהי תיסע עד אלי ועוד 3 פעמים ועוד כאלה שלא מכירות אותי.
אבל הן הכירו אותי דרך המילים והנסיעה למרכז שלי היתה כל כך ברורה וטבעית התחלפה בנסיעה שלהן לצפון שנתנה להן עוד מרחב ומקום לנשימה.
זאת היתה ההתחלה ואחריה היו עוד עשרות סדנאות באינסוף פורמטים.
בחמש שנים האחרונות, אני מרצה ומנחה סדנאות לכתיבה שיווקית ואנושית בארגונים המובילים במשק, מחברות הייטק ועד חברות תרופות, ארגונים חברתיים, בנקים ועוד ועוד… אני שותפה במיזם "יוצאים לאור – סיפורים ששווים הרצאה" ומלווה ביחד עם השותפה שלי איריס יוגב אנשים עם סיפור אישי להרצאה, אני מנהלת את קהילת מיתוג אישי ביחד עם דקלה, אפרת ואריאלה ויש לי גם בלוג וקבוצה לאימוני כתיבה ו…מדי פעם אני גם כותבת לזמן זיתים.
יש בכתיבה עצמה משהו שעושה סדר, מפקס,
מעבד את כל המחשבות שלנו ואפילו מרגיע
מה את מציעה לבעלי עסקים שמשווקים את העסק שלהם בעצמם ?
לאנשים שמשווקים את העסק שלהם בעצמם אני ממליצה מאד לכתוב.
מפתיע נכון?
מעבר לכתיבה השיווקית יש בכתיבה עצמה משהו שעושה סדר, מפקס, מעבד את כל המחשבות שלנו ואפילו מרגיע.
הנה, עכשיו כשכתבתי את הסיפור הקטן הזה, פתאום קפץ לי משפט חדש שאני מאד אוהבת על תשוקה, התלהבות ותמימות ולמרות שאני מספרת את הסיפור שלי בוורסיות שונות, בכל הזדמנות, כל פעם אני מגלה עוד משהו על עצמי ועל העשייה שלי.
שיווק וכתיבה זה לא משהו שצריך לעשות זה חלק ממי שאנחנו
כתיבה שיווקית? סטוריטלינג?
איזה סוג כתיבה בעל עסק צריך לדעת לשיווק העסק שלו?
אני חושבת שבעלי עסקים חייבים לדעת שיווק ופחות לפחד מזה.
שיווק זה להבין מה הערכים שלי, מה החוזקות שלי, מי קהלי המטרה שלי, איפה התשוקה שלי, מה באתי להביא לעולם, מה הלמה שלי, מה הסיפור שמחבר אותי לעשייה שלי.
את המילה צריך אני פחות אוהבת כי היא כבר מרגישה לי פחות נעים. צריך לפנות מהמדיח ולזרוק את הפח.
שיווק וכתיבה זה לא משהו שצריך לעשות זה חלק ממי שאנחנו, מהמהות שלנו וכדאי שנמצא את הדרך לאהוב את זה, לחקור את זה ולגלות את המשמעות שיש בזה עבוד ההתפתחות והיצירה שלנו.
למה כדאי לבעלי עסקים לכתוב בעצמם את התכנים השיווקיים לעסק שלהם?
האם כדאי להם להשקיע וללמוד כתיבה שיווקית באופן מסודר?
אני בעד ללמוד כי זה כלי חשוב שעוזר להתפתחות שלנו גם האישית וגם המקצועית.
כמובן שחשוב להתאים את המסגרת והאופן בו לומדים לצרכים שלנו.
אני משתדלת כל שנה לקחת לעצמי סדנת כתיבה ובמובן הזה, אין לזה סוף, כתיבה היא דרך לא מטרה.
חשוב שתהיה לבעלי עסקים גישה והיכרות עם הכלים העומדים לרשותם בעולם התוכן, כדי לקבל ביטחון, כדי להבין מה מקדם את המטרות ומה פחות, אבל באותה נשימה, זה גם לגמרי בסדר להוציא חלק מהעבודה החוצה, בהתאם לאילוצים ולמשאבים וכמובן שאפשר לשלב.
כשאנחנו מביאים את עצמנו, הקהל ישר מרגיש את זה
וכשיש הלימה בין מי שאנחנו לבין התוכן
מה מרוויחים בעלי עסקים שמביאים לידי ביטוי את היצירתיות שלהם לטובת שיווק העסק?
אני מאמינה שהכל מתחיל בקשר שאנחנו יוצרים עם הקהל שלנו, הרבה לפני הסיפור או המוצר שלנו והקשר הזה חייב להיות מבוסס על אמון.
כשאנחנו מביאים את עצמנו, הקהל ישר מרגיש את זה וכשיש הלימה בין מי שאנחנו לבין התוכן (בכל הוורסיות והפורמטים) בדיוק שם נוצרת מערכת יחסים.
המשמעות היא הרבה מעבר ללעשות את הדברים לבד, היא להצליח להביא לתוך התוכן והיצירה את מי שאנחנו, הערכים, הפחדים, התשוקות, ההתרסקויות, השמחות והמומחיות שלנו.
איזה טיפים בכתיבה שיווקית הכי חשוב לבעלי עסקים לדעת?
- כותבים כמו שמדברים
- אפשר לעשות סיפור מכל דבר
- תבחרו באסטרטגית תוכן שתצליחו להתמיד בה
- תנו ערך אמיתי ולא בערך
- בכל יצירה הסוד הוא בחיבור המדויק בין הרלבנטי לבלתי צפוי
לסיכום
בעיני, אחד הכיפים הגדולים בלהיות עצמאי בעל עסק זה שלומדים כל הזמן דברים חדשים ואם עוד זה תחום יצירתי אז, בכלל, זה נהדר.
אתם מוזמנים להיכנס לבלוג של גלית לקרוא את הפוסטים שלה, ללמוד ולקבל השראה.
ואם אתם רוצים להעמיק ולשפר את יכולת הכתיבה שלכם (כמוני) אז תדעו שגלית פותחת קורס מרוכז בספטמבר וזו הזדמנות נהדרת להתחיל את השנה החדשה עם למידה והשראה:
מ-א' ועד ת' – סדנת כתיבה שיווקית אישית בזום