איך לבחור שם לעסק

פוסט אורח: טל אייזנמן – איך בוחרים שם לעסק

את טל היכרתי בפייסבוק.
היות והוא מעצב בעצמו את הפוסטים שלו, הוא הצטרף לקבוצת הפייסבוק שלי, של בעלי עסקים מעצבים וככה 'נפגשנו'.

אני אוהבת לקרוא את מה שטל כותב ונהנית לראות את העיצובים שהוא יוצר.
תסתכלו, למשל, על עמוד האינסטגרם שלו ואיך בנה לו שם שפה גרפית אחידה, מזוהה וייחודית.
או שתבקרו בעמוד הפייסבוק שלו ותקבלו טיפים נהדרים לכתיבה.

כשלקוחה שאלה אותי, יום אחד, אם אני מתעסקת עם בחירת שם לעסק, אמרתי לה שלא ממש ומיד חשבתי על טל. הרמתי טלפון והזמנתי אותו לכתוב פוסט אורח כאן, בבלוג שלי.

לשמחתי הוא הסכים והנה הפוסט הנהדר שטל כתב.

איך בוחרים שם לעסק

אני טל, ואני גר בחריש. מכירים את חריש? עיר צעירה ויפה בצפון השרון, שבע דקות נסיעה מפרדס חנה. זו עיר חדשה יחסית שמתאכלסת בקצב מהיר מאוד, אבל הרשתות הגדולות והמותגים המוכרים שנמצאים בכל הארץ עדיין לא הגיעו לכאן. יחד עם העובדה שהיצע אפשרויות התעסוקה בעיר עדיין נמוך, תושבים רבים בוחרים לפתוח עסק משלהם.
כשמטיילים לאורך השדרה הראשית של חריש רואים כל מיני חנויות מעניינות. הנה למשל NK עיצוב שיער, לצידו קלין האוס ואחר כך סאנשיין. לא רחוק משם נמצאים גולן פיקס, מור וקינמון, אנימד, סבתא עוגיה, דנגורי, פיצריש ועוד. ואלה דוגמאות לחנויות הפיזיות. יש בחריש גם המון עסקים קטנים שעובדים מהבית, כמו אנה ניילז, ד.נ. עבודות חשמל ואחזקה, YUMMY מתוקים שעושים שמח, המטבח של ליאורה, והעסק הצנוע שלי: טל אייזנמן, תוכן בעבודת יד.
איזו רשימה מעניינת של שמות לעסקים, נכון? הרי כולם יודעים מה אפשר לקנות בשופרסל, אבל מה יש בפיצריש? ואנחנו יודעים מה יש בסטימצקי, אז מה זה דנגורי? ומצד שני, די ברור מה עושה ד.נ. עבודות חשמל ואחזקה ומה אפשר לקנות בקלין האוס. חלק מהשמות באנגלית, חלק בעברית. חלק נשמעים בכלל כמו מילים מומצאות.

השדרה הראשית של חריש. צילום: טל אייזנמן

מה הבעיה לבחור שם לעסק?

רוב העסקים שקמים בימינו לא ממציאים את הגלגל. יהיה התחום שלכם אשר יהיה, סביר להניח שקיים כבר עסק דומה אחד לפחות, ובדרך כלל יותר. לכן אמנם אפשר לנסות לחפש מושגים מן התחום שבו אתם עוסקים ולקרוא לעסק על שמם, כפי ש'ארומה' עשו עם שם נהדר מעולם הקפה, אבל רוב הסיכויים שמישהו כבר עשה את זה קודם.

ויש עוד בעיות בבחירת שם לעסק:
אנחנו לא רוצים להיות בנאליים וגנריים, אלא שיזכרו את השם של העסק שלנו. אנחנו רוצים ששם העסק יכלול רמז כלשהו למה שאנחנו עושים, ויחד עם זאת ליצור בידול מהמתחרים. אנחנו רוצים שם מיוחד, אבל לא עד כדי כך שקשה לזכור, כמו שם ארוך מדי.
אנחנו רוצים לבחור שם שיעורר במי ששומע אותו הקשר חיובי, או לפחות ניטרלי. "סבתא עוגיה", למשל, שמה של אחת המאפיות הראשונות בחריש, יוצר מיד אסוציאציה של חמימות משפחתית וניחוח של מאפה טרי. גם "YUMMY" נשמע יאמי. טוב, הרי לא שמענו מעולם על עסק שקשור לאוכל ונקרא "קלקול קיבה" או "איכסה", נכון?
ואנחנו ממש, ממש-ממש-ממש לא רוצים להסתבך עם מתחרים קיימים. בחירת שם דומה מדי לעסק של מתחרה יכול להביא אותנו לבית משפט ולתביעות בענייני הטעיות וזכויות יוצרים ו… לא, אל תיכנסו לשם.

ומה אם אנחנו רוצים לבחור שם בלועזית? מומלץ לבדוק היטב את הן המשמעות שלו והן את הצורה שבה הוא נכתב. לאחרונה למשל נפתח בחריש סופרמרקט בשם "סופר שווה", שכתובת הדומיין שלו היא SuperShave, מה שגרם לי בהתחלה לחשוב שמדובר בקצף גילוח חדש ויעיל במיוחד…

זה הזמן להיות יצירתיים

אם אנחנו רוצים לבחור שם לעסק בתחום שכבר רווי בעסקים שכבר "תפסו" את כל השמות הטובים,
עלינו להיות יצירתיים – ויש שתי דרכים עיקריות לעשות את זה:

הדרך הפשוטה ביותר היא למצוא נגזרת יצירתית של השם שלנו, הבעלים. הרי כבעלי עסק קטן, העסק שלנו סובב סביבנו – אז רק טבעי יהיה להשתמש בשם שלנו.
כבר ציינתי ששם העסק שלי הוא השם שלי, ואתם קוראים את השורות הללו באתר של רונה יהל בורר, בעלת העסק "רונה יהל בורר, לעצב בעצמך ת'עסק שלך". באופן דומה כשנתנאל פתח מספרה הוא קרא לה NK עיצוב שיער (ראשי התיבות של שמו, כי באנגלית זה נשמע מרשים יותר), וכשנאור פתח בית קפה הוא בחר בשם סאנשיין, כי שם המשפחה שלו שמש. גם חנות התבלינים מור וקינמון כוללת את שמו של הבעלים, מור (וברור ששאלתי, אבל לבת זוגו דווקא לא קוראים קינמון).

אפשרות נוספת היא להלחים שתי מילים שקשורות לתחום העיסוק שלכם וליצור מילה שלא הייתה קיימת קודם, כמו שעשו פייסבוק (פייס+בוק) או פלאפון (פלא+פון). כך עשו בחריש מרפאת בעלי החיים אנימד (אנימל+מדיקל) והפיצריה הראשונה שהוקמה בחריש – פיצריש. אם המילה החדשה קלה להגייה ולזכירה, יכול להיות שזה השם של העסק החדש שלכם.

וכמובן, אפשר להמריא עם היצירתיות אל על: לחשוב על ערכי המותג, על תחושות ורגשות שהעסק רוצה שיווצרו בקרב הלקוחות, על מילים שקשורות לענף או אפילו לשאול מילים משפה אחרת. אם במקרה מצאתם שם מוצלח שאף אחד מהמתחרים לא עלה עליו לפניכם – מהרו לתפוס אותו!

אז תכלס, איך בוחרים שם לעסק?

מכינים רשימה של כל מיני אפשרויות. מתחילים מהברורות מאליהן ומרחיבים את היצירתיות. משתמשים בכל רעיון שאפשר להעלות על הדעת. אחר כך נצמצם את הרשימה, אבל עכשיו כותבים גם את האפשרויות המשונות שאין מצב שיתברגו לרשימה הסופית. זה לא הזמן לשיפוטיות.

ניקח למשל את איציק תורג'מן, בחור שהמצאתי זה עתה, שרוצה לפתוח עסק למכירת כנאפה.
הוא יכול ללכת למשל על "איציק כנאפה", "הכנאפה של איציק", "כנאפיציק", "תורג'מן כנאפה בכיף".
אפשר להישען על הכתובת ("כנאפה ויצמן"? "כנאפה הכיכר"?); אפשר להתבסס על אלמנטים אחרים שמבוססים על כנאפה ("כתום"?); אפשר לנסות משחקי מילים ("על כנפי הכנאפה"?); ולמרות החיבה שלי לעברית, אני יכול להבין למה יש בעלי עסקים שחושבים שבאנגלית זה נשמע טוב יותר ("Knafeh"?).

כדי להרכיב את הרשימה הזו כדאי ומומלץ להתייעץ עם חברים, בני משפחה ואפילו זרים גמורים (שירגישו חופשיים יותר לתת הערות שליליות כמו "כנאפיציק? ממש לא!").

עכשיו מתחילים למחוק שמות מהרשימה. קודם מוחקים את "כנאפיציק", כי זה פשוט נשמע מטופש, ועוד שמות שלא מתגלגלים היטב על הלשון או שקיבלו ביקורות שליליות מהאנשים ששאלתם. כשנשארים עם רשימה של שמות מוצלחים ביד, מתחילים לחפש אותם בגוגל, כדי לבדוק אם קיים עסק עם שם זהה.

ואם יש עסק עם שם זהה? תלוי. עכשיו בדקתי בגוגל ומצאתי שקיימת חברת שירותי מחשוב בשם "כתום" והדומיין KATOM.COM תפוס על ידי ספקית אמריקאית של ציוד למטבחים. האם זה צריך למנוע מאיציק לקרוא לעסק שלו "כתום"? אני לא בטוח. יכול להיות שכן, או אולי לא. הצעד הבטוח ביותר הוא להתרחק משמות קיימים, אז נוותר. חיפוש בגוגל של "איציק כנאפה" מעלה שתי תוצאות בלבד, אחת מ-2007 והשניה מ-2013, אז אולי זה אומר שהשם פנוי. שווה לשקול את זה.

מה שבטוח, "כנאפיציק" פנוי. אולי ויתרנו על האפשרות הזאת מהר מדי?

ואולי השם של העסק בעצם לא כל כך חשוב?

השם של העסק חשוב למדי, כן – אבל אולי לא מאוד-חשוב.
אני משוכנע שאף אחד מלקוחותיי לא שומר את המספר שלי תחת "טל אייזנמן תוכן בעבודת יד". סביר להניח שאני "טל הכותב" או "טל כותב תוכן". אפילו אצלי בטלפון בעלי עסקים שמורים בשמותיהם הפרטיים והמקצוע, לאו דווקא בשמות העסק. דניאל חשמלאי, יוסי יועץ מס, קטיה מנתחת התנהגות.

גם כאשר חברים ולקוחות קיימים מתייגים אותי בפייסבוק, הם בדרך כלל מתייגים את הפרופיל הפרטי שנושא את השם שלי, ולא את הדף העסקי. בדיוק מה שאני עושה כשאני נתקל בפוסט שבו מחפשים איש מקצוע ורוצה להמליץ על מישהו – בדרך כלל אתייג את הפרופיל הפרטי שלו כי יותר קל לזכור את השם של האדם ולאו דווקא את שם העסק. אולי זה עוד יתרון לבחירת שם לעסק שמבוסס על שם בעליו, ואולי סימן לכך שהשם של העסק הוא לא הכל.

בחירת שם לעסק היא שלב מרגש בחייו של העסק.
כיף לעשות את זה, כי השם מעניק ממשיות לרעיון המופשט. יחד עם זאת, מה שיותר חשוב הוא לתת שירות טוב או לייצר מוצר מעולה. אם הקפה טוב, אם העיצוב עוצר נשימה, אם הציפורניים נראות מדהים והכנאפה הוא הטוב ביותר בצד הזה של הים התיכון – תוכלו לקרוא לעסק שלכם איך שתרצו, והלקוחות יגיעו בשמחה.

אהבתם את הפוסט? שתפו את חבריכם:

הרשמו לעדכונים על פוסטים והדרכות חדשות >>

עוד פוסטים שמלמדים איך לעצב

הרשמו לעדכונים על פוסטים והדרכות חדשות

פוסטים אחרונים

דילוג לתוכן